Nitelikli
bir sanat eğitimi nasıl olmalıdır?
Bireyin
gelişiminde Türkçe, Fen veya Matematik öğretimi kadar sanat eğitimi de
önemlidir. Nitelikli bir sanat eğitimi için bireylere sanat eğitiminin varlığı,
önemi anlatılmalıdır. Sanatın hayatımızdaki yeri, işlevini anlatarak bireye
bakış açısı kazandırmak gerekir. Birey sanatın önemini, gerekliliğini kavradığı
takdirde sanata değer ve saygı oluşur.
Günümüz
şartları değişip gelişmeye başlamıştır. Buna bağlı olarak çocukların da istek
ve arzuları bu ölçüde değişime uğramıştır. Bu yüzden onlara istediklerini
vermek gerekir. İşte okul müfredatları tam burada devreye girer. Müfredatlar ne
kadar öğrenciye yönelik, istek ve arzularına, seviyesine göreyse o kadar iyi,
nitelikli sanat eğitimi gerçekleştirilir. Bireylerin sanatsal teknikleri
öğrenip kendini ifade etmesi ve yaratıcı olması müfredat gereğince
hedeflenmelidir.
Görsel
sanatlarla ilgili deneyimler, çoğunlukla, doğal olarak sağ beyinde olduğundan
bu tür deneyimler büyümede, yetişmede, gelişimde ve bireyin eğitiminde bir
dengeyi sağlamakta, bunlara okul müfredat programında oldukça fazla ihtiyaç
duyulmaktadır. Bu alanda araştırmalar yapan Robert Masters ve Jean Houston,
teşvik edici bir görsel sanatlar programına bir çocuğun girememesinin onun
“sistematik bir biçimde içinde dünyayı algılayabileceği yolların bir çoğundan
koparılması” demek olduğunu iddia etmektedirler. Bir- çok araştırmacı da eğer
beynin kritik büyüme atılımları sırasında gelişmemişse hiçbir şekilde
öğrencilerin belirli bir sanatsal eğilime sahip olamayacakları, -ki bir daha
gelişmesinin mümkün olamayabileceği- beyin dolaşım devresinin ileriki zamanlara
ulaşmasının zor ola cağı konusunda görüş birliği içindedirler (Özsoy, 2003:
97).
Nitelikli bir sanat eğitiminin gerçekleşmesi
için nitelikli bir sanat eğitimcisinin de olması gerekir. Sanat eğitimci
kendini geliştirmiş, tekniklere hakim, öğretmeyi ve öğrenmeyi seven, çocuklarla
iyi iletişim kurabilen biri olmalıdır. Öğrencilere çalışma disiplini sağlamalı,
onlara bakmayı değil görmeyi öğretmelidir. Aynı zamanda da öğrencilerin
yaratıcılık becerisinin oluşmasında ve gelişmesinde aktif rol oynamalıdır.
Onları cesaretlendirmeli, motive etmeli ve yapamadığında ceza vermemelidir.
Sanat eğitiminin
önemi ve gerekliliğini anlamak ve öğrencilerini etkinliklere yönlendirerek
desteklemek her sınıf öğretmeninin yapması gereken davranış olmalıdır. Sadece
sınıf öğretmenlerinin değil tüm sanat eğitimcilerinin de amaca uygun teori ve
uygulamaları içinde barındıran bir ders programı ile yetiştirilmeleri gerekir.
Sanat
eğitiminde önemli etkenlerden biri de yeterli ders saatidir. Mesela öğrenciye 2
hafta sonunda kara kalem tekniği ile portre çizer şeklindeki kısa dönemli
hedefin gerçekleşmesi oldukça güç olabilir. Çünkü 2 haftada öğrencilerin en
fazla 4 ders saati olabilmektedir. Bu da öğrencilere verimli bir öğrenim zamanı
sağlayamamaktadır. Daha öğrenci kara kalem çalışmasının nasıl bir teknikle
yapıldığını anlayamadan bu teknikle ilgili portre yapması öğrenciden istenir.
İşte burada ders saatinin yetersizliğinden dolayı sanat derslerinin hızlı ve
aceleci bir şekilde işlendiği görülür.
Bir başka
etkense ortamdır. 'Sınıf artık dört duvarla çevrili bir yer olmaktan çıkmalı,
devlet, bilim, teknoloji,ile bağlantılı ortama dönüştürülmeli ve web musluğu
açık olmalıdır' (Aktaran, Alkan, 2005: 219). Örnek olarak fen laboratuvarında
etrafta fen araç gereçleri varken resim yapmak oldukça zordur. Öğrenciler ortam
ve ders kapsamında örtüşemedikleri zaman kendilerini rahat hissedemezler. Bunun
için sınıfın ortamı ve fiziki donanımları oldukça önemlidir.
Fiziki
ortam kadar araç ve gereçler de oldukça önemlidir. Bu araç gereçlerse amacına
uygun olarak ortama konulup kullanılmalıdır. Araç gereçlerin öğrenciye tanıtımı
da oldukça önemlidir. Çocuk tuval, palet, fırça modelleri ve daha birçok gereci
etkili bir şekilde kullanabilmesi için tanıtımı yapılması şarttır.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder