14 Kasım 2018 Çarşamba

ilköğretimde Nitelikli Bir Sanat Eğitimi Nasıl Olmalıdır?


Nitelikli bir sanat eğitimi nasıl olmalıdır?

Bireyin gelişiminde Türkçe, Fen veya Matematik öğretimi kadar sanat eğitimi de önemlidir. Nitelikli bir sanat eğitimi için bireylere sanat eğitiminin varlığı, önemi anlatılmalıdır. Sanatın hayatımızdaki yeri, işlevini anlatarak bireye bakış açısı kazandırmak gerekir. Birey sanatın önemini, gerekliliğini kavradığı takdirde sanata değer ve saygı oluşur.

Günümüz şartları değişip gelişmeye başlamıştır. Buna bağlı olarak çocukların da istek ve arzuları bu ölçüde değişime uğramıştır. Bu yüzden onlara istediklerini vermek gerekir. İşte okul müfredatları tam burada devreye girer. Müfredatlar ne kadar öğrenciye yönelik, istek ve arzularına, seviyesine göreyse o kadar iyi, nitelikli sanat eğitimi gerçekleştirilir. Bireylerin sanatsal teknikleri öğrenip kendini ifade etmesi ve yaratıcı olması müfredat gereğince hedeflenmelidir.

Görsel sanatlarla ilgili deneyimler, çoğunlukla, doğal olarak sağ beyinde olduğundan bu tür deneyimler büyümede, yetişmede, gelişimde ve bireyin eğitiminde bir dengeyi sağlamakta, bunlara okul müfredat programında oldukça fazla ihtiyaç duyulmaktadır. Bu alanda araştırmalar yapan Robert Masters ve Jean Houston, teşvik edici bir görsel sanatlar programına bir çocuğun girememesinin onun “sistematik bir biçimde içinde dünyayı algılayabileceği yolların bir çoğundan koparılması” demek olduğunu iddia etmektedirler. Bir- çok araştırmacı da eğer beynin kritik büyüme atılımları sırasında gelişmemişse hiçbir şekilde öğrencilerin belirli bir sanatsal eğilime sahip olamayacakları, -ki bir daha gelişmesinin mümkün olamayabileceği- beyin dolaşım devresinin ileriki zamanlara ulaşmasının zor ola cağı konusunda görüş birliği içindedirler (Özsoy, 2003: 97).


Nitelikli bir sanat eğitiminin gerçekleşmesi için nitelikli bir sanat eğitimcisinin de olması gerekir. Sanat eğitimci kendini geliştirmiş, tekniklere hakim, öğretmeyi ve öğrenmeyi seven, çocuklarla iyi iletişim kurabilen biri olmalıdır. Öğrencilere çalışma disiplini sağlamalı, onlara bakmayı değil görmeyi öğretmelidir. Aynı zamanda da öğrencilerin yaratıcılık becerisinin oluşmasında ve gelişmesinde aktif rol oynamalıdır. Onları cesaretlendirmeli, motive etmeli ve yapamadığında ceza vermemelidir.

Sanat eğitiminin önemi ve gerekliliğini anlamak ve öğrencilerini etkinliklere yönlendirerek desteklemek her sınıf öğretmeninin yapması gereken davranış olmalıdır. Sadece sınıf öğretmenlerinin değil tüm sanat eğitimcilerinin de amaca uygun teori ve uygulamaları içinde barındıran bir ders programı ile yetiştirilmeleri gerekir.

Sanat eğitiminde önemli etkenlerden biri de yeterli ders saatidir. Mesela öğrenciye 2 hafta sonunda kara kalem tekniği ile portre çizer şeklindeki kısa dönemli hedefin gerçekleşmesi oldukça güç olabilir. Çünkü 2 haftada öğrencilerin en fazla 4 ders saati olabilmektedir. Bu da öğrencilere verimli bir öğrenim zamanı sağlayamamaktadır. Daha öğrenci kara kalem çalışmasının nasıl bir teknikle yapıldığını anlayamadan bu teknikle ilgili portre yapması öğrenciden istenir. İşte burada ders saatinin yetersizliğinden dolayı sanat derslerinin hızlı ve aceleci bir şekilde işlendiği görülür.

Bir başka etkense ortamdır. 'Sınıf artık dört duvarla çevrili bir yer olmaktan çıkmalı, devlet, bilim, teknoloji,ile bağlantılı ortama dönüştürülmeli ve web musluğu açık olmalıdır' (Aktaran, Alkan, 2005: 219). Örnek olarak fen laboratuvarında etrafta fen araç gereçleri varken resim yapmak oldukça zordur. Öğrenciler ortam ve ders kapsamında örtüşemedikleri zaman kendilerini rahat hissedemezler. Bunun için sınıfın ortamı ve fiziki donanımları oldukça önemlidir.

Fiziki ortam kadar araç ve gereçler de oldukça önemlidir. Bu araç gereçlerse amacına uygun olarak ortama konulup kullanılmalıdır. Araç gereçlerin öğrenciye tanıtımı da oldukça önemlidir. Çocuk tuval, palet, fırça modelleri ve daha birçok gereci etkili bir şekilde kullanabilmesi için tanıtımı yapılması şarttır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder