İlköğretimde Sanat Eğitimi Neden Gereklidir?
Sanat insanlık tarihi kadardır. İnsanlık tarihine
bakıldığında sanatın başlangıcından itibaren insanların bir parçası olmuştur.
İlk insanlardan beri sanat, insanın yaşantısını betimlemeyi, anlatıp
aktarılmasını sağlamıştır. İnsanlar yaşadıklarını, ihtiyaçlarını, duygularını,
bilmek istediklerini, bilemediklerini anlamaya her zaman ihtiyaç
duymuşlardır.Bu yolla da zeka ile duyguyu, olayları, zamanla mekanı,
yaşantıları birbirleriyle ilişkilendirebilmişlerdir.
Sanatın eğitimi denilince bireyin ve toplumun eğitimine sağladığı katkı ve yarar anlaşılır.
İnsanların bilinç altlarında oluşan gerçek, nesnel hayatın çözümlenmesini
sağlar. Bireyi özgür kılar ve kendini sanatıyla ifade eder.
Sanat ve buna bağlı olarak sanat eseri, insan yaşamının
belli zaman dilimlerinin sembolleşmesini, yani bireyin yaşamının o anki
kesitinin kayıt altına alınmasını sağlar. Örneğin bir bireyin herhangi bir
yerde bir şarkıyı ilk kez dinlediği ve bir resmi ilk kez gördüğü an, o sanat
eserinin o kişinin zihninde sembolleştirdiği, yani kayıt altına aldığı andır.
Örneğin birey daha sonra o şarkıyı ikinci kez veya üçüncü kez dinlediğinde veya
eseri başka bir zaman yeniden izlediğinde o zaman dilimi hayaline gelir ve “bu
şarkıyı ilk defa şurada dinlemiştim veya bu resmi ilk kez şu galeride görmüştüm”
diyerek o zaman dilimini yeniden yaşar, yani zihninde sembolleştirdiği o zaman
dilimi bir teyp bandı gibi hayal penceresinden tekrar geçer. Bu durum bir film
seyrettiğimizde, bir roman okuduğumuzda veya bir şiir dinlerken de aynı şekilde
gerçekleşir. Bir roman okurken roman içerisinde eğer hiç gitmediğimiz bir yer
betimleniyor ise o yeri merak ederiz ve imkân olsa hemen gidip o yeri ziyaret
etmek isteriz. İşte o merak duygusunun başladığı zaman dilimi, bizim o eser
sayesinde o zaman dilimini sembolleştirdiğimiz andır (D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim
Fakültesi Dergisi 9, 14-20 (2007).
Sanat, bireyleri dış dünyanın dertlerinden uzaklaştırıp
onları amaçladığı büyülü dünyaya götürür. Bir filmin sahnesinde gerçekleşen
olayları sanki kendi içimizde yaşıyormuş gibi olmamız işte bundandır.
Sanat bireylere yaşantı çeşitleri sunar. Mesela bireye daha
önce hiç karşılaşmadığı olayları veya daha önce karşılaştığı olayların farklı
çözümlemelerini görmesini sağlar.
Sanat eğitimi
sayesinde kendi ülkesinden olmayan bir sanatçının eserini benimseyen, bin yıllar
önce farklı uygarlıkların yapmış olduğu sanat eserlerine değer veren ve onları
koruyan, gelecek kuşaklara bir kültürel miras bırakmak için çaba gösteren insan
veya toplumlar, sanat kültürünü almış empati yapabilen kişi veya toplumlardır
denilebilir. Eğer dengesiz ve uyumsuz toplumlar istemiyorsak o toplumu
oluşturan insanlara sanat eğitimi vermek gerekir. Çünkü sanat kültürü
edindirmek ve toplumların uyumlu bireylerden oluşmasını sağlamak, sanat
eğitiminin amaçlarından birini oluşturmaktadır.
(D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 9, 14-20 (2007).
Aynı zamanda bireyin kişiliğinin oluşmasında, çok yönlü
olmasını sağlamasında da katkıda bulunur. Analitik düşünmeyi sağlar.
Sanat yaratmaktır ve bunu yaparken haz almaktır. Yaptığı
işten haz alan bireyler o işi en iyi şekilde yapar. Bu ne olursa olsun sanatla
paralel olarak ilerler.
Sanat toplum yaşamını da olumlu şekilde etkiler. İnsanları
birbirlerine yakınlaştırır. Ortak noktaların oluşumunu sağlar. Ulusal ve
evrensel değerlerin oluşumuna da yardımcı olur.
''Sanat, gençliğe terbiye, yaşlılığa
avuntu, yoksullara zenginlik ve zenginlere de süs verir'' (Schiller).
Sanat yeni kuşağı birçok açıdan
bilgilendirir, eğitir. ''Onların “ben kimim? Nereden geliyorum? Ne yapmalıyım?
Gibi sorularına cevap vermelerine yardımcı olan sanat, böylelikle kuşaklar
arasındaki değişimi ve gelişimi sağlayan önemli bir güdüleme aracı olmaktadır.
'' (Yüksek lisans tezi, Nazmiye Türe, Konya, 2007)
Okullarımızda görsel sanatlar derslerinin bulunmasının pek
çok gerekçesi vardır. Bu gerekçeler zamana, ihtiyaçlara, araştırma
uygulamalarına göre yön bulur. Dönemlere ve dönemlerin ihtiyaçlarına göre
değişerek amacını ortaya çıkarır. Bu amaçlar Vedat Özsoy’a göre şöyle
belirtilmiştir.
a. Görsel sanatlar esasen çözülmek üzere
problem icat eder. Sanat yaratıcı düşünceyi, anında ve yerinde karar vermeyi,
değerlendirme ve hemen sonuç alma yeteneğini geliştirir.
b. Sanat doğası gereği hayal etme
alıştırmaları yapılmasını sağlar. Sanat bir değişiklik ve şimdi bildiğimizden
daha iyi bir yol ve şans oluşturmak, bir ümit oluşturmak için yegane araçtır.
c. Sanat
var olan kültürel çeşitliliği keşfetmek ve vurgulamak için fırsatlar sunar.
Böylece duyarlılığı (empati başkasının yerinde kendini koyma) ve müşterek ve
karşılıklı sevgi için yapılması gerekenleri araştırmayı teşvik eder (Özsoy,
2003).

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder